lördag 23 januari 2016

Sketch Crawl #50

Idag fick jag nästan med mig en person till, men personen backade ur igår - kanske för att hela stan är täckt av snö och det är kallt och jag annonserat en utomhus crawl? Vem vet.

Jag läste om tre nya statyer i höstas, och fick då idéen att rita av dem. Sagt och gjort, fixade en liten karta med instruktioner att följa så var det bara att ge sig av sedan.
Det blev endast en snabb skiss av varje staty på plats, färg tänkte jag lägga dit senare.


Staty nummer 1 stod tvärs över vägen från Kopparmärra och heter "Nikes Göteborg". Ett litet barn som rider på något slags sjömonster. Pulsande i snön med ett leende drog djuret iväg från mig, såg bara ryggen på barnet.

Borta vid Domkyrkan/Butteriks sitter nu ett Orakel. Det sitter på en fin sten. På huvudet har det en bläckfisk vars armar är överallt, ringlar sig ner över axalr och rygg. Ansiktet var uppbyggt av en massa olika snäckor och skal - väldigt vackert när jag tittade närmare. Men mycket snö, det finns nog många detaljer som jag missade. En entitet jag vill tillbaks till!

Sist men inte minst "Lätt som en plätt" - ett namn man förmodligen inte ska förstå, jag gör det iallafall inte. Vad det nu än är så ser det nästan ut att sväva lite lojt där framför Teleborgen. Kroppen är sumarisk och trist men ansiktet med stora fina öron gjorde denna till något att minnas den med :-)

Nu frös jag  rejält, flydde till Da Matteos Bageri/Rosteri men upptäckte halvvägs in i morotskakan att ljuset var alltför dåligt för att det skulle gå att måla där. Så jag bestämde mig för att gå hem och måla färdigt, ett klokt beslut tror jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar