torsdag 6 augusti 2015

Rosor

Jag var in en sväng på Trädgårdsföreningen och fotograferade rosor. I mitten av juli så hade alla rosorna i princip exploderat i ett allmänt stormande hav av färg. Svårt att motstå dem.

Jag är ingen rosmålare, kommer kanske aldrig att bli det heller -  mest beroende på att då måste jag lära mig att måla gröna blad så mycket bätttre än jag kan nu.

Men, de finns ju i ett sådant överflöd så varför inte prova! 

Så jag fotograferade en mängd rosor ur en mängd olika vinklar och i en mängd olika färger. Att sedan välja foton att måla från var svårt. Och än svårare är det att måla från foto, det upptäcker man när man väl börjat. Plötsligt så får man lust att vrida på rosen, att se hur det bladet ser ut därifrån - men det går inte. Den frustrationden får man försöka koppla bort.

Jag började med en rosa sak, som via krämfärgat blev gul längst in. Tokigt svårt. Det första försöket startade jag med Permantent Rose, vilket bara gjorde att blomman blev blåtonad tillslut, riktigt fult. Så då gjorde jag en till som jag startade med Naples Yellow och sedan blandade in P.Rose först på slutet. Mycket bättre men inte som den ser ut på riktigt...

OK, dags för något enklare. En enfärgad ros, bara rosa. Det är inte enkelt det heller, rosa är en svår färg. Permantent Rose är kall. Quinacridone Magenta är lite bättre men blandad med Transparent Yellow så blev det fult. Quinacridone Red är mycket bättre, men inte rätt färg att börja med. Det är en sådan där färg som faller rakt ner i papperet precis där man placerat den - och sedan är den svår att flytta omkring. Den fungerar bättre med ett annat lager färg under sig först.
Fotot här är inte helt korrekt i färgåtergivningen (att fotografera rosa var också svårt) men den tredje rosen är faktiskt hyffsat lik originalet (fotot då alltså).

När jag nu gjort en krämvariant och en rosa ros, så varför inte testa det svåraste som finns, en gul blomma!
Så varför är då gult svårt? Om man inte suddar ut alla blyertslinjer utan råkar måla gul färg på dem, så går de inte att sudda bort. Alla gula gör det där....
Så jag ritade min blomma, målade gult nästan ut till strecken, suddade ut strecken och försökte sedan se var jag skulle måla sen... Riktigt svårt eftersom det var ett ganska tunt lager gul färg - man blir på något vis nästan bländad. Resultatet blev närapå så som rosen ser ut. Men blombladet till vänster blev fel, det skulle ha varit mycket mer roliga saker i den kanten.

Men överlag så tycker jag om denna ros. Till och med de gröna kronbladen blev ok.

Sådär, med rosfebern ute ur kroppen så kan jag nu fokusera på sånt som jag ska måla! Frökapslar, denna gång från Gullregn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar