lördag 29 augusti 2015

Gasklockans sista höst

Kan man måla ett och samma motiv för många gånger? Nej, det kan man såklart inte. Speciellt inte när motivet kommer att försvinna - vilken dag som helst.

Gasklockan i Göteborg har funnits i hela mitt liv. Den upphörde att vara en fungerande gasklocka samma år som jag föddes, men den har stått kvar. Stor, monumental, brun. I början var den bara en bra signal att börja ta på sig jackan när jag åkte buss in till Göteborg, då var jag strax på Nils Erikssonsplatsen. Samma med tågresor senare i livet.

Men sen har den blivit något mer. För mig är den symbol för Göteborg. Staden har låg bebyggelse, vilket gör att den syns från otroligt många ställen. Det kommer att bli ett gigantiskt hål i stadsbilden när den försvinner.

Till och från har det kommit förslag på vad den skulle kunna användas till. Men inget har slagit rot. Och Göteborg Energi ville bli av med den. Men, det bor pilgrimsfalkar på den! Så då fick den bli kvar.

Men i takt med att vi blir mer miljövänliga så blir det också fler rovfåglar, så häromåret bestämde Länsstyrelsen att det trots att det häckade pilgrimsfalkar på den så var det ok att riva. Om man satte upp boholkar någon annan stans, Sävenäs är ett ställe tror jag. Så i höst ryker den. Jag gråter redan inombords.

Så de senaste veckorna har det brutit ut ett gasklockevansinne hos mig.

Sista dagen på semestern, en måndag, picknick på Skansen Lejonet resulterade i två fina bilder. Jag börjar kunna gasklockans detaljer vid det här laget.

 

Några dagar senare tog jag vägen tätt förbi gasklockan efter jobbet och målade några närbilder av nitar och balkar.

Grinden in till gasklockan är full av förbudskyltar, men gallret är trasigt. Grönskan är frodig och träden där innanför staketet är stora.

Fredag. Panik! Letade lite på nätet och hittade en artikel där det stod att man hoppades på att ha entreprenörerna för rivningsjobbet på plats redan i augusti!!! Jisses. Snabb middag och sedan upp i Redbergsparken för att skissa. Starkt motljus, blåsigt och lite kallt. Men nu börjar tiden ta slut.

Så det blev omkastade planer för denna lördag, det blev 5 timmar skissmarathon.
En en-timmes skiss från Ringön, Järnmalmsgatan. Älven är mellan oss men den ödslade jag ingen tid på. Bra plats att skissa på, det fanns stolar!

Ovanpå Tingstadtunnels in/ut-fart. Snabb skiss, inget bra ställe, vindstilla - men brötigt. Långa köer ner i tunneln.

Sista skissen för denna gång. Jag tror inte dessa maskiner är avsedda för jobbet, de såg mest uppställda ut - men symboliskt så passade de ju.
Tyvärr tappade jag nedre delen på den ena maskinen, det är sånt som händer när man sitter i gassande sol på en trottoarkant och desperat försöker måla alltför stora och komplicerade saker. Vill inte "rätta till" bilden efteråt, det var såhär den blev just då.

För tillfället känner jag mig nöjd. 
Men ändå, en gnagande känsla - det finns så många fler ställen där gasklockan sticker upp lite oväntat som jag inte målat. Jag hade hoppats på fler år.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar