söndag 1 februari 2015

SketchCrawl #46

Dags igen för ett skissmaraton. Det inträffar några gånger om året och det är då samtidigt folk från hela jordklotet (nästan) ute och ritar. Först gör man reklam för sitt eget tillfälle, sen laddar alla upp sina bilder på forumet och berömmer varandra och sig själva! En kul morot för att faktiskt ge sig ut och teckna. Hittills (alla två gångerna) har jag varit ensam, det finns kanske inga andra skissare i Göteborg?

Denna dag hade jag bestämt att jag skulle tillbringa på Naturhistoriska Museet här i Göteborg. Jag packade ner min ritsaker; två block, ett pennskrin och en liten låda med akvarellfärger. Mer behövs inte. Som tur var tog jag också med mig ett par varma halvvantar, det var kallt på vissa ställen.

Nerifrån Linnéplatsen ser man museet uppe på kullen.

Man får också hjälp med att hitta vägen upp.

Tur det, för den här skylten ser ut att behöva piffas upp en del ...

Jag har varit mycket på museet. I nionde klass så hade jag också min prao här, två veckor då jag fick vara med om en hel del på alla olika avdelningar. Så jag hittar.
Jag hade bestämt mig för att gå bort till Lejonet Simba för att rita av dörren in till stora salen men hejdade mig vid noshörningen. Den såg så ledsen ut, men hornet ska bara repareras - det är inga tjuvjägare som varit framme. Men tillsammans med citatet jag skrev av på spårvagnen så blev det en lite ledsam start...

Sen gick jag ut och satte mig på sockeln där ett elefantskelett stod och ritade av dörren. Jag trodde att skeletten skulle stå mot den väggen, men de här två coola björnarna fick mig på andra tankar. De var riktigt kul att jobba med, att få fram deras attityd tog en stund! 
Är fånigt nöjd med hur bilden blev.

Efter en första kopp kaffe gick jag sedan till valsalen. Malmska valen har ju sin histora av att ha varit café (vilket tydligen inte är sant) men den öppnas för besökare då och då. Det är trappsteg i underkäken på den. Det är också hyggligt kul med gångjärnen i nacken...
Perspektivet och storleken blev helt fel.

Ställde mig sedan uppe på balkongen och ritade av så mycket jag såg och fick plats med. Det är väldigt dämpat ljus här inne så jag såg knappt vad jag gjorde...
I förgrunden är det ryggen på valen, den är ihopbankad med stolsnubb ser det ut som. Sen kommer valryggraden. Och därbakom montrar med isbjörn, nån stor säl och andra skelett.
Egentligen var jag mest ute efter ryggraden och metallkonstruktionen som höll den uppe, men det blir inte alltid rätt eller som man tänkt sig.

Tillbaks till stora hallen, nu var det rejält trångt och drösvis med barn i åldrarna 4-7 ungefär som for omkring som skottspolar. Föräldrar med barnvagnar, äldre släktingar som försöker berätta historier och skrik och gråt ovanpå det....
Men. Jag placerade mig på det låga bordet precis bakom elefanten och ritade skallar med horn. Det sitter mängder av dem på väggarna, många av samma sort.

Jag ritade också av det lilla giraffskelettet, två av alla hängande rovfåglar och några huvuden till.
Det var så märkligt, så fullt av människor, men jag existerade inte - mystisk känsla. Ingen som ens sneglade lite försynt, jag syntes tydligen inte alls!

Ner till cafeét igen för en andra kopp kaffe och kanelbulle.
Jag hade ritat av innergården innan och målade den när jag drack kaffe.

Jag vet inte vad statyerna föreställer, tror det är några slags fåglar, eller pingviner...

Slutligen var det dags att runda av dagen, det gjorde jag genom att ta mig ut och rita av tornspiran. Den är riktigt fin. Måla fick jag göra senare, lite för kallt att göra det utomhus.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar