söndag 7 september 2014

Kastanj

Idag blev det dags att prova att måla en kastanj, inte ett helt träd utan en taggig kastanj som faller till marken på hösten. Eller så balanserar man på ett betongräcke för att få tag i en hel. Men jag letade ändå upp en som börjat falla isär, och tog med dem båda hem.


Valet föll på den halva med en nöt i, att rita en hel med taggarna pekandes rakt mot mig kändes helt enkelt övermäktigt. Det är första försöket så jag får ta det i etapper.

Sen blir det dags att göra färgprover. Det är färgen på själva nöten som är den svåra nöten att knäcka ...
Efter några försök så tyckte jag att jag provat tillräckligt, jag blir lätt lite otålig och tycker att " det duger nog ..."

 Så då är det bara att kasta sig in i måleriet.

Resultatet blev över förväntan. Nöten är inte riktigt så röd i original, kameran gör som den vill.
Mest nöjd är jag med skuggan i det tomma hålet, roligt att måla. Taggarna hade jag kunnat arbeta mer med, men detta är som sagt var ett första försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar