fredag 15 augusti 2014

Skissturné till Frederikshavn och hem

Vi tog färjan till Danmark. Solen sken och vi var i god tid och nästan först upp på soldäck så det fanns gott om tid för att skissa. Det är inte heller varje dag man ser Masthugget från denna nivå :-)

Jag försöker också lära mig att inte alltid gôra och måla sönder alla bilder så det blev en minimalistisk skiss av Rosenlundsskorsten också.

Framme i Frederikshavn cyklade vi till Bangsbo botaniska trädgård som innehöll ett fint terassparti och en cool Spaltebed - som jag inte ritade av. Det var regnskurar till och från en stund här. En spaltebed är kalkstenar ställda på högkant och mellan dem planteras alpina växter. Just denna spaltbed är byggd av 200 ton kalksten från Tjeckien.

Men strax bredvid ligger Boolsens stenträdgård, som är en samling av stenar som Herr Boolsen samlade in under sin levnad (1895-1985) och som senare blev till en trädgård här. Mystisk men trevlig samling. Vi satt på en del av den och åt matsäck (wienerbröd och dansk pilsner) och det blev en skiss. En lagom knasig plats som jag gärna hade tillbringar flera timmar i.

Sen blev det cykling och inga skisser.

Pickerbakken lockade med utsikt till Laesö och en backe på 16%, så dit var vi tvungna att trampa upp. Laesö såg vi inte men det gjorde inget. Sen cyklade vi lite fram och tillbaks tills vi hittade en skylt som sa "Grön tur" med en bild på en cykel. Vi hamnade sedan på Kongestien som var en led som gick genom en otroligt fin bokskog och som hade en av de bästa och vackraste stigar som min mountinbike någonsin rullat på!!!
Vi landade så småningom vid foten av Cloostårnet som planerat. Den sista danska pilsnern fick agera sportdryck. Sen var det cyklebana ner till stan och eftersom det är en rejäl kulle som tornet står på så gick det snabbt.

Väl inne i Frederikshavn så stog kaffe och wienerbröd på dagsordningen. Inte helt lätt, dessutom stängde alla affärer på huvudgatan 17.30... Därefter inhandlades röd korv, potatissallad och ny pilsner som vi åt och drack sittandes nere i småbåtshamnen med den stora hamnen som utsikt.

När vi kommit ombord på Stena-båten så skissade jag av de två isbrytarna som ligger längst till höger på bilden ovan.

Sen fanns det bara en kaffemaskin att fördriva tiden med.