lördag 18 januari 2014

Projektens tidevarv

Nu har jag dragit igång en målning till, olika bilder för olika humör och ideer. Min oxelpinne är snart klar, den ligger egentligen bara och väntar på en sista tillpiffning. Gerbera målar jag också, där är det mycket kvar... Så idag började jag måla igen på ett av mina äldsta projekt - en av de vissna nyponkvistarna som jag visst plockade på mig förra våren. Någon gång blir det väl en bild av det med.

Idag har jag tagit till mig lärdomen att blanda färg i nästan rätt valör direkt, så slipper jag så många lager färg. Det borde alltså gå snabbare. Men minst två lager måste det vara. Jag suddar inte ut blyertsstrecken förrän efter det första lagret, och då är det nästan alltid så att kanterna är lite sladdriga och inexakta och behöver fixas till.

Så här långt kom jag idag, det har varit mycket provande med färg och långsamt måleri. Bladen är nästan klara, de ska bara få lite röda kanter, de är ju på väg att vissna och det syns inte nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar