tisdag 13 augusti 2013

Nypon och medföljande steklar

Flitens lampa lyser dessa dagar. För att förstå hur mina nypon ser ut på riktigt så har jag ritat av dem igen, försöker få alla skrynklor och veck på rätt ställen. Ganska lätt med blyerts med av någon orsak riktigt svårt med akvarell.
Gjorde mig en färgkarta med presumtiva nyponfärger, borde göra mer sånt att ha tillhands så jag slipper blanda så illa mycket. Det spar tid och tankemöda, och varför uppfinna färger om och om igen. Blev framförallt glatt överraskad av Raw Sienna + Quinacridone Magenta, vilken fantastisk färg det blev!
 
Jag förvarar några av mina nypon i en plastask, här syns en blek akvarell genom asken och till min förvåning så fanns det plötsligt innevånare i den också.
9 stycken små små steklar har krupit ut ur ett eller flera nypon och sedan stilla dött där i asken.
 
Skulle behöva ett mikroskop för att rita av dem, ett par millimeter var är de bara. De långa "spröten" är honornas äggläggningsrör.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar